Portret The Lightstore

LighthouseDoorheen de jaren is verlichting steeds technischer geworden. En dat plaatst specialisten als Rik Leenknecht en zijn echtgenote Melanie voor een draak van een uitdaging. “Wanneer mensen bij ons aankloppen, willen ze deskundigheid”, beklemtonen ze. “Precies op die manier maken we het verschil.” Een portret.

Het echtpaar Leenknecht heeft twee verschillende zaken, op twee locaties en met verschillende activiteiten en dito openingsuren. Toch maken ze deel uit van één en dezelfde onderneming, vallen ze onder hetzelfde BTW-nummer en zitten ze beide keurig in één enkele vennootschap.

“De opdeling is vooral operationeel”, legt Rik Leenknecht uit. “En hier in The Lightstore is mijn vrouw de baas! (lacht).”

We treffen Rik en Melanie aan in taverne La Dolce Vita in hartje Roeselare. De tent is niet enkel aan de overkant van The Lightstore – een van de twee zaken dus – gevestigd, de uitbater blijkt ook een klant te zijn. “We stonden in voor de verlichting bij de herinrichting”, merkt Melanie niet zonder trots op. “We hebben altijd een stevige verankering hier in Roeselare gehad, ook al breidde onze actieradius de voorbije jaren tot heel West-Vlaanderen uit.”

Groothandel Electro Mandel

Het verhaal van The Lightstore begon eigenlijk bij…Electro Mandel, een groothandel die de afgelopen halve eeuw tot een begrip in de streek uitgroeide. “De zaak werd destijds door mijn vader opgericht”, legt Rik Leenknecht. “Die was leraar elektriciteit en begon ermee in bijberoep, wat hij is blijven doen. Pas toen ik er zo’n twintig jaar geleden bij kwam, kan je zeggen dat Mandel een hoofdactiviteit voor de familie werd.”

En daar groeide dus The Lightstore uit? “Klopt. We stelden vast dat de interesse voor verlichting systematisch toenam. Het aanbod breidde ook uit. En dan komt er een moment dat je keuzes moet maken. Een groothandel is een ander type zaak dan een verlichtingsspecialist. Je komt in contact met een ander publiek, er zijn ook andere beschikbaarheden nodig, kortom redenen genoeg om de twee activiteiten ook fysiek te scheiden.”

Open showroom

We steken de straat over voor een rondleiding in de showroom van The Lightstore. “Die wilden we bewust laagdrempelig houden”, stelt Melanie. “Weet u, we zijn al jaren jaloers op het soort open showrooms dat je in de sanitaire wereld aantreft. Deze zijn vrij toegankelijk voor iedereen; mensen stappen er ook zonder schroom binnen. Hetzelfde wou ik voor de verlichting. De klant wandelt hier binnen, kijkt rond en laat zich informeren. Helemaal anders ligt dit bij de groothandel waar de professionele klant perfect weet wat hij kopen wil.”

Het volledige artikel kunt u lezen in Spotlight mei 2017